Ve čtvrtek vyplul nový jaderný ledoborec Sibir z Petrohradu, kde byl postaven. Míří do Murmansku, který se stane jeho domovským přístavem a odkud vyrazí na svou první pracovní plavbu. Cesta mu potrvá 8-9 dní.
»Posádku prvního sériového ledoborce nové generace tvoří zkušení mořeplavci, kteří tuto cestu velmi dobře znají. V oblasti Severního a Norského moře v současnosti panují náročné podmínky, poryvy větru dosahují až 30 metrů za sekundu. Náš Štáb mořských operací však kapitánovi dává doporučení pro bezpečnou trasu plavby,« uvádí první náměstek generálního ředitele společnosti Atomflot, Leonid Irlica. Tato společnost provozuje ruskou flotilu jaderných ledoborců a představuje součást ruské korporace pro atomovou energii Rosatom.
Protože jde o novou loď, probíhají během plavby ještě poslední zkoušky a pečlivé sledování chování jejích systémů, což bude pokračovat ještě několik prvních měsíců ostrého provozu. Podle plánů by Sibir měl pár dní po tom, co dorazí do Murmansku, vyrazit na svou první pracovní plavbu. Loď bude provozována v západní oblasti Arktidy, tedy v Ob-Jenisejské části Karského moře.
Sibir je první sériovou lodí postavenou podle projektu 22220, před ním byla v roce 2020 uvedena do provozu pilotní loď s názvem Arktika. Stavba ledoborce Sibir trvala šest let: v roce 2015 byl položen kýl, v roce 2017 byla zčásti hotová loď spuštěna na vodu a v prosinci 2021 byla předána zákazníkovi, společnosti Atomflot.
Loď má na délku 173 metrů, na šířku 34 metrů a ponor 33,5 tisíce tun. Na lodních šroubech má výkon 60 MW a sílu mu dávají dva reaktory RITM-200. Na čisté hladině dokáže vyvinout rychlost až 22 uzlů (zhruba 40 km/h.), v provozu by měl vydržet minimálně 40 let a jeho posádku tvoří 54 lidí.
Netradiční plavidlo bylo pojmenováno podle staršího jaderného ledoborce. Původní loď zahájila provoz v roce 1977 a jen o rok později se stala prvním ledoborcem, který celý rok pendloval mezi přístavy Murmansk a Dudinka. Jaderné ledoborce pomáhají nákladním lodím při plavbě polárními moři a jejich výhodou je, že nemusejí provoz přerušovat kvůli doplňování paliva. Výjimečně mohou vydržet na moři i celý rok.
V roce 1987 původní ledoborec evakuoval vědce z výzkumné stanice Severnyj poljus 27, která driftovala na ledové kře, a vysadil členy další stanice Severnyj poljus 29. Během toho musel v květnu doplout na Severní pól a v té době tam panovaly velmi náročné ledové podmínky, takže se stal první hladinovou lodí, která tohoto bodu v daném roce dosáhla. V roce 1992 byl ledoborec vyřazen z provozu.
Arktika dovedla karavanu do Peveku
Už 1. ledna t. r. pak dorazil do přístavu v sibiřském Peveku zmiňovaný jaderný ledoborec Arktika s karavanou nákladních lodí. Během své první tak dlouhé plavby doprovodil lodě s nákladem nezbytným pro investiční projekty v tomto odlehlém regionu. »Jsme spokojení s průběhem plavby směrem na východ. Pilotní plavidlo nové generace jaderných ledoborců poprvé doplulo až na opačnou stranu Ruska do přístavu Pevek. Během této mise se potvrdilo, že splňuje parametry, které jsme od něj na základě projektu očekávali. Rozšířili jsme tak zkušenosti, které s touto novou lodí máme a které nyní pomohou při plánování další činnosti. Také posádka mohla velmi přesně zjistit, jaké jsou možnosti nové lodě,« uvedl ředitel společnosti Atomflot Mustafa Kaška.
Karavana vyrazila 18. prosince ze západní části Karského moře a tvořily ji tři nákladní lodě (Jurij Aršeněvskij, Inženěr Trubin a Polar King) a dva ledoborce: jaderná Arktika a diesel-elektrický Kapitan Dranicyn.
Koncem prosince se loď Polar King od karavany oddělila u ostrova Nová Sibiř ve východní oblasti Sibiře. Důvodem bylo to, že náklad naložený na zbývajících lodích spěchal do Peveku. Každý z ledoborců tak pomohl při cestě do přístavu jedné lodi.
Vykládání obou lodí trvalo 10 dní a během této doby se Arktika vrátila pro Polar King a doprovodí ho také do Peveku. Následně se všechny tři lodě s pomocí ledoborců vrátí zpět na západ.
Zima přišla dřív
Oproti posledním sedmi letům začalo polární moře zamrzat o 14 dní dříve, což způsobilo problémy pro lodní přepravu. Už od poloviny listopadu totiž lodě některými oblastmi bez pomoci ledoborce nepropluly a na různých místech uvázlo přes 20 lodí.
Rosatom proto vytvořil operativní štáb pro řešení této náročné situace, který k uváznutým lodím vypravil jaderné ledoborce. Z Peveku vyrazil jaderný ledoborec Vajgač s karavanou tří lodí, která se rozšířila na osm. Později ji převzal jaderný ledoborec Tajmyr, který nákladní lodě doprovodil až do Karského moře, kde už mohly pokračovat samy.
Ruská Státní korporace pro atomovou energii Rosatom spojuje více než 340 podniků, ve kterých pracuje přibližně 262 tisíc lidí. Strukturu korporace tvoří čtyři vědeckovýzkumné a průmyslové komplexy, podniky jaderného palivového cyklu, objekty jaderné energetiky a flotila jaderných ledoborců, která je jediná svého druhu na světě. Rosatom je jediná korporace na světě, jejíž součástí jsou podniky kompletního jaderného cyklu – od těžby, zpracování a obohacování uranu přes projektování a výstavbu jaderných elektráren, výrobu paliva až po vyřazování jaderných zařízení z provozu a nakládání s radioaktivními odpady a použitým jaderným palivem včetně jeho přepracování. Celý svět to respektuje, jen česká pětikoalice tím pohříchu opovrhuje…
(rj)