Dosavadní šéf Českých drah (ČD) Ivan Bednárik ve funkci končí. Při mimořádném jednání dozorčí rady ČD rezignoval. Jeho nástupce vzejde z výběrového řízení, do té doby firmu povede dosavadní náměstek Michal Kraus.
V představenstvu skončili také jeho místopředseda Václav Nebeský a člen Petr Pavelec, novou členkou vedení se stala šéfka DVI, dcery ČD, Blanka Havelková. Dozorčí rada zároveň zvolila svým předsedou ekonoma Miroslava Zámečníka, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Časté změny ve vedení Českých drah podniku ubližují, jde přitom hlavně o politické rozhodnutí, komentoval situaci šéf dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. Podle něho končící šéf národního dopravce dělal v těžké době, co mohl. Bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) označil změny ve vedení ČD za selhání současného ministra Kupky, podle něho byl Bednárik k rezignaci dotlačen. Od září 2018 byl Bednárik čtvrtým šéfem dopravce.
Bednárik důvody své rezignace nekomentoval s tím, že jsou mezi ním a radou. Zároveň však uvedl, že má výhrady vůči úsporám, které vláda při podnikovém hospodaření žádala. Jedním z důvodů neshod se současným vedením ministerstva zřejmě budou i spory ohledně plateb za pozemky ČD, které užívá Správa železnic.
Pro Šípa byl konec Bednárika překvapením. »Ukazuje to, že České dráhy jsou stále tlačeny k tomu, aby byly víc politické než jen byznysové,« uvedl Šíp. Časté změny ve vedení firmě škodí, protože tak ČD nemají čas na stabilizaci. K rozporům okolo plateb za pozemky ČD Šíp řekl, že podnik má na výnos z nich nárok a nejde o zanedbatelnou sumu pro jeho hospodaření. Samotné vedení Bednárika Šíp zařadil k lepším v historii státního dopravce. »V době covidu čelil těžké situaci a dělal co mohl,« řekl.
Šíp tak poukázal na časté výměny vedení státního dopravce v posledních letech. Od roku 2018, kdy resort dopravy vedl ministr z hnutí ANO, se na nejvyšším postu v podniku postupně vystřídali Pavel Krtek, Miroslav Kupec, Václav Nebeský a Ivan Bednárik. Po nástupu nové vlády nyní tak přišla další změna.
»To, že byl se svým týmem donucen k rezignaci, znamená návrat kmotrů. Je selháním ministra, že se jim nedokázal postavit, jako my,« uvedl Havlíček. Také podle něho byl Bednárik během covidové krize špičkovým krizovým manažerem. »Podařilo se mu v době krize udržet finanční stabilitu ČD i sociální smír uvnitř společnosti,« podotkl bývalý ministr.
Jako první krok k částečné privatizaci Českých drah mohou být změny v ČD podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy. Výměnu vedení zároveň vnímá i jako politický krok, konkrétně přetnutí bývalé vlády premiéra Andreje Babiše (ANO).
Skupina České dráhy, zahrnující osobního i nákladního dopravce a další dceřiné podniky, předloni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí loňského roku pak skončila ve ztrátě 217 milionů korun. (ng)