Poznámka redakce: V době, kdy se Čína připravuje na dvě výroční zasedání Všečínského shromáždění lidových zástupců (NPC) a Čínské lidové politické poradní konference (CPPCC), některá západní média nadšeně hlásají, že se čínská ekonomika hroutí. Chystá se čínská ekonomika na krach? Jaké příležitosti přinesl čínský růst světu? Čínská ekonomika z globální perspektivy je desetidílný seriál analyzující výše uvedené otázky. Třetí esej zkoumá příležitosti čínských veřejných statků. Hussein Askary je viceprezidentem Institutu pro pásmo a stezku ve Švédsku a významným výzkumným pracovníkem Guangdongského institutu mezinárodních strategií. Článek odráží názory autora, nikoli nutně názory CGTN.
Na Západě se často ozývají nevole a pesimistické hlasy ohledně ekonomické výkonnosti Číny. Zatímco hlásají prudké zpomalení čínské ekonomiky, západní země pod vedením USA jako by zapomněly, že jsou příjemci čínského růstu.
Veřejné statky poskytované Čínou, včetně iniciativy Pásmo a cesta (BRI), postupně mění globální konektivitu, spolupráci a komunikaci mezi lidmi a stávají se nepostradatelným prvkem globální obživy a udržitelnosti. Nejvíce to platilo pro Západ tváří v tvář geopolitickým konfliktům.
Navzdory válce na Ukrajině a sankcím uvaleným na Rusko a Bělorusko – dvě hlavní tranzitní země pro železnici z Číny a Střední Asie do EU – se nákladní železniční doprava po expresní železnici Čína-EU (CEER) zvyšuje na rekordní objemy.
Lokalizace průmyslových odvětví a přenos technologií jsou jedinečnými rysy veřejných statků poskytovaných Čínou. V nejlidnatějším africkém státě, Nigérii, přijal hlubokomořský přístav Lekki postavený společností China Harbor Engineering Company Ltd. největší kontejnerovou loď, která kdy v zemi zakotvila, což představuje milník pro nigerijský námořní obchod.
Tyto projekty nejenže posilují globální konektivitu nebývalou rychlostí a rozsahem, ale také přispívají k udržitelnému rozvoji národů rozvojového světa, které byly po desetiletí prakticky bez těchto veřejných statků a technologií.
Existuje mnoho příběhů o tom, jak veřejné statky poskytované Čínou mění životní podmínky lidí na celém světě. Než začnou šířit pesimistické hlasy o čínském růstu, měla by některá západní média udělat alespoň několik lekcí z těchto příběhů.