Na světový trh vpadnul čínský automobilový průmysl s razancí sobě vlastní. Automobilový průmysl v Čínské lidové republice totiž už řadu let nezadržitelně roste. Většina vozů je určena především pro domácí trh. Do zahraničí se vyváží jen určitá část, protože téměř celý obchodovatelný světový automobilový trh je již mnoho let přesycen. Přesto čínské vozy začínají nezadržitelně dobývat i tyto světové trhy.
Velmi důležitým faktorem je vývoj a výroba elektroniky. Zde dosáhla Čína nezastupitelnosti. Když koronavirové šílenství dosáhlo vrcholu, automobilová výroba se v řadě zemí zastavila. Z Číny totiž nemohly být dodány nezbytně nutné elektronické komponenty. Závislost většiny světa na čínských dodávkách tak obnažila slabinu západního průmyslu.
Přechod k lepšímu je v samotné Číně dán zákonitým vývojem, který tato země dokázala pochopit a využít. Zvyšování životní úrovně v sobě v současné době nese nejdříve požadavek mít vlastní auto. Po určité době přichází požadavek mít nové, a ještě k tomu lepší auto. Tím je vyvíjen tlak na celý automobilový průmysl, který však zahrnuje desítky dalších, zejména průmyslových odvětví.
Dalším rozhodujícím faktorem je skutečnost, že Čína dělá vše ve velkých objemech. Postupná, nezadržitelná automobilizace celé země při cílevědomém, odpovědném řízení národního hospodářství, přináší ve výsledku úspěch, který je v kapitalistickém zřízení už principiálně nedosažitelný.
Samostatnou kapitolou jsou elektroauta. Zde je třeba si uvědomit, že čínský výzkum v tomto odvětví předčil vše, co dosud bylo vynalezeno. Přesto se zájem orientuje zatím na auta se spalovacími motory.
Na český trh pronikají čínské vozy zatím poměrně pomalu. Český automobilový průmysl pokrývá poptávku drtivé části zájemců o nové vozy. Větší cenová dostupnost čínských vozidel však nezadržitelně láká nové a nové zákazníky. Je tedy otázkou času, jak si s tímto úkolem čínští výrobci a prodejci poradí.
V USA je situace ještě složitější. Americké zákonodárství jednoznačně protěžuje výrobu a prodej amerických osobních aut. Tento trh si nekompromisně hlídají tradiční výrobci a prodejci, takže je velmi složité se zde v současné době prosadit nějakým zásadním způsobem. To se týká všech, nejen čínských výrobců osobních vozů.
Na světových trzích se však čínské vozy začínají prosazovat též díky nižším cenám, než je tomu obvyklé. Právě cenová dostupnost je tak dalším faktorem, který začíná děsit tradiční výrobce, zejména osobních vozidel. Dostupnost těchto aut co nejširším vrstvám obyvatel, je jeden ze základních cílů vedení země.
A toho je možné dosáhnout, mimo jiné, zbavováním se závislostí na technologiích. Čína postupně převzala a začala dělat sama vše, co souvisí s výrobou aut. Tento nezadržitelný trend postupně povede k tomu, že i v tak tradičním odvětví, jako je výroba osobních aut, bude stát v čele Čínská lidová republika, kterou i zde čeká skvělá budoucnost.
Richard Knot