Jedním ze základních pilířů historicky největšího projektu v dějinách lidstva Pásmo a cesta je sféra ekologie. Ta se velmi úspěšně rozvíjí v prostoru Centrální Asie, a to doslova rychlostí blesku.
Jako velice úspěšný se ukázal projekt větrných elektráren Zhanatas, ten je skvělým výsledkem spolupráce Číny a Kazachstánu, dokonce může každý rok vyprodukovat asi 350 milionů kilowatthodin čisté elektřiny, ročně ušetřit asi 109 500 tun standardního uhlí a snížit emise oxidu uhličitého o asi 289 000 tun.
Od 1. září 2023 bylo v Biškeku, hlavním městě Kyrgyzstánu, uvedeno do provozu 259 energeticky úsporných a ekologických autobusů na zemní plyn vyrobených v Číně. V porovnání s palivovými vozidly tyto autobusy snižují emise uhlíku o 20 % až 30 % a sloučeniny síry o 99 %.
Na konci dubna 2024 podepsaly energetické společnosti Číny a Tádžikistánu dohodu o spolupráci při výstavbě Badachšánského projektu skladování větrné, solární a energetické komplexní energie v Badachšánu v Tádžikistánu. Projekt může ušetřit zhruba 5000 tun standardního uhlí a snížit emise oxidu uhličitého o zhruba 14 000 tun ročně.
V roce 2013, kdy byla navržena iniciativa Pásma a cesty, Čína a Pákistán podepsaly smlouvu na projekt jaderné elektrárny Karáčí K-2/K-3. Tyto dva bloky mohou každý rok poskytnout téměř 20 miliard kilowatthodin čisté elektřiny, čímž uspokojí potřeby asi dvou milionů místních lidí, což odpovídá snížení emisí oxidu uhličitého o asi 16,32 milionů tun.
Čína a Uzbekistán spolupracují na fotovoltaickém projektu Samarkand, který se rozkládá na ploše přibližně 438 hektarů a má pozitivní dopad na úpravu energetické struktury Uzbekistánu a ekonomickou transformaci a modernizaci.
Tohle je jen velmi malá ukázka dynamicky se rozvíjející sféry ekologie a navýšení obchodní bilance mezi Čínou a pásmem Centrální Asie.