Evropští i čeští spotřebitelé jsou i nadále vystaveni nekalým praktikám při poskytování úvěrů, včetně klamavé reklamy, skrytých nákladů, nedostatečných informací před uzavřením smlouvy a nedůsledného posuzování úvěruschopnosti.
V ČR u těchto půjček především chybějí informace o sankcích v případě nesplácení nebo opoždění se splátkami, vyplývá ze studie nevládní organizace Finance Watch. V ČR nebyly informace o důsledcích v případě nesplácení nebo opoždění plateb viditelně uvedeny v reklamních materiálech ani u jednoho testovaného produktu. Informace o důsledcích nesplácení a zpoždění plateb před uzavřením smlouvy byly nejasné téměř v polovině případů. U třetiny případů bylo zjištěno, že informace o nákladech spojených s úvěry, které ještě nejsou kryty směrnicí směrnice EU o spotřebitelských úvěrech (CCD), nebyly před uzavřením smlouvy jasné.
Finance Watch vyzývá, aby revize CCD zajistila ochranu zranitelných spotřebitelů tím, že bude řešit klíčové otázky, které vedou k nekalému prodeji a vystavují je riziku předlužení. Uvádí, že pokud by se tak nestalo, porušila by EU svou povinnost pečovat o své občany a vystavila by miliony lidí riziku narůstajících finančních potíží, a to v souvislosti s aktuální krizí rostoucích životních nákladů.
V ČR čelí podle ní exekučnímu řízení, často v důsledku predátorských praktik, zhruba 700 tisíc lidí. Navíc přibližně 80 procent spotřebitelů s nízkými příjmy v Česku má v důsledku finančních potíží tendenci splácení půjček odkládat nebo si brát půjček více. Tyto finanční potíže často pramení ze skutečnosti, že spotřebitelům půjček do výplaty jsou účtovány lichvářské poplatky.
»Šokující výsledky naší analýzy zdůrazňují naléhavou potřebu zajistit, aby se revize CCD zabývala problémy na trhu spotřebitelských úvěrů v EU. Ty vedou k nekalému prodeji, kvůli němuž jsou spotřebitelé, včetně nejzranitelnějších občanů Evropy, ohroženi nezvladatelnými dluhy,« uvedl vedoucí výzkumu a advokacie Finance Watch Peter Norwood.
Mezi doporučeními Finance Watch je nová ochrana spotřebitelů, která by se vztahovala na všechny půjčky do 200 eur, jednotná maximální roční procentní sazba, lepší úlevy pro dlužníky, kteří mají problémy se splácením půjček, a přísnější regulace reklamy.
»Klamavá, dravá reklama často vyvolává dojem, že půjčky s nízkou hodnotou, jako jsou půjčky do výplaty a programy ‚kup teď, zaplať později‘ jsou jednoduché a bez rizika. Ve skutečnosti jsou však naopak pro typ spotřebitelů, kteří je obvykle využívají, velmi rizikové,« upozornil David Šmejkal z Poradny při finanční tísni. Evropská legislativa musí podle něho své obyvatele před různými nekalými praktikami ve spotřebitelském financování ještě více chránit.
(ng)
psy_cho
Nikdo jim nedržel pistol u hlavy, když si brali půjčky. Základní poučka je, nesmím utratit více než vydělám. Na co nemám, to si nekupuji.