Silniční dopravci požádali vládu o přímou finanční pomoc a snížení spotřební daně z nafty na minimum EU, tedy asi o 1,60 koruny na litr. Důvodem jsou vysoké ceny pohonných hmot, které zvýšily náklady na jeden kilometr o šest až sedm korun.
Pokud se s vládou nedohodnou, jsou dopravci připraveni protestovat. O formě protestů zatím nerozhodli, uvedl po zasedání krizového štábu generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Litr nafty nyní stojí v Česku průměrně 46,21 koruny. Před ruskou vojenskou operací na Ukrajině řidiči platili za naftu o téměř 9,80 koruny na litr méně.
Části zejména menších dopravců podle Hromíře kvůli růstu nákladů, které nemohou okamžitě přenést na zákazníka, hrozí bankrot. Nafta tvoří kolem 40 procent nákladů dopravních firem. »Současná situace znamená, že někteří dopravci v příštích týdnech nebudou moci nakupovat naftu a jejich činnost se zastaví,« uvedl Hromíř. Požadované snížení spotřební daně o 1,60 Kč by podle Hromíře při současné úrovni cen výrazně příjem státu neohrozilo, protože nyní při vyšších cenách stát získává na DPH o 2,50 až 3,20 Kč z litru více ve srovnání s průměrem roku 2021. Nižší daň ale dopravcům dá šanci v soutěži se zahraniční konkurencí i po ukončení konfliktu, dodal.
Bezzubá opatření Fialova kabinetu
Ministerstvo financí informovalo, že ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) rozhodl o faktickém odložení plateb daně z přidané hodnoty pro podnikatele v autodopravě do konce letošního října a zároveň prominul pro celý rok 2022 placení čtvrtletní zálohy u silniční daně. Vyplývá to z generálního pardonu ministra financí zveřejněného na internetu. Pardon je primárně reakcí na rostoucí ceny pohonných hmot a výsledek jednání s podnikateli v dopravě. O odložení platby DPH je podle MF třeba požádat na finančním úřadě a doložit splnění podmínky pro odložení, tedy být podnikatelem v dopravě. Podle MF přitom je možné požádat o odložení platby DPH již v případě únorové platby DPH, která je splatná v pátek. Čtvrtletní zálohy na silniční dani se po celý rok 2022 promíjejí automaticky.
Vláda již dříve na návrh dopravců zavedla kontroly marží v celém distribučním řetězci pohonných hmot, zrušení povinného přimíchávání biosložky a zrušení silniční daně do 12 tun. Tato opatření ale nezafungovala. Stanjura tehdy zároveň slíbil odpuštění sankcí ze zpožděných plateb daní a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zahájil jednání v Bruselu o zrušení silniční daně.
Podpůrná opatření již zavedlo například Polsko, jehož dopravci nyní mohou těm českým lépe konkurovat. Francie již vyhlásila přímou podporu dopravním firmám 400 milionů eur a snížení spotřební daně z nafty o 15 centů, Itálie pak přišla s podporou 500 milionů eur a dočasným snížením spotřební daně o 25 centů.
Dopravci chtějí požádat o jednání premiéra Petra Fialu (ODS) a příští týden se má předsednictvo sdružení setkat s ministrem dopravy Kupkou. Mezinárodní unie silniční dopravy navíc komunikuje s Bruselem o snížení minimální sazby spotřební daně.
V Česku nyní působí kolem 30 000 silničních dopravců, kteří zaměstnávají kolem 400 000 lidí. Silniční doprava zajišťuje 80 procent objemu přeprav v ČR.
(ng)
jmm
Proč se to prohodilo?
Cena nafty je vyšší než benzín, bylo to obráceně….
hogo fogo
No ona nafta je prý strategičtějščí surovina nyní v této pohnuté době 🙂