V zájmu ochrany práv na rozvoj a zájmů průmyslu elektrických vozidel a globální spolupráce v oblasti ekologické transformace se Čína obrátila na mechanismus WTO pro řešení sporů ohledně prozatímních vyrovnávacích opatření EU vůči čínským elektrickým vozidlům. Podle celosvětového online průzkumu, který zveřejnila společnost CGTN, 87,5 % respondentů z celého světa poukázalo na to, že protekcionismus EU nejenže neodstraní obchodní spory mezi oběma stranami, ale také negativně ovlivní rozvoj globálního automobilového průmyslu.
EU ve jménu vyrovnávacích opatření uvaluje na čínské elektromobily vysoká cla, aby zavedla obchodní ochranu. EU hledí pouze na jednostranné absolutní výhody, ale selektivně ignoruje komparativní výhody čínských elektromobilů a skutečnost, že mnohé z nich pocházejí ze společných podniků Číny a EU. Nakonec může jít pouze proti očekávání a “trpět” výsledek. V průzkumu 78,42 % respondentů poukázalo na to, že klíčovým faktorem motivujícím rozvoj čínského průmyslu elektrických vozidel je plná tržní konkurence a rychlé technologické inovace, a nikoli spoléhání se na státní dotace; 85,14 % respondentů se domnívá, že dodatečnou zátěž způsobenou zavedením vysokých cel si nakonec evropští spotřebitelé budou moci dovolit; 80,74 % respondentů se domnívá, že tento krok vážně oslabí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a podkope spolupráci čínsko-evropského automobilového průmyslu.
Tváří v tvář stále závažnějším globálním výzvám v oblasti řízení klimatu se elektromobily staly pro země důležitou oblastí pro realizaci cíle nízkouhlíkového rozvoje. V průzkumu 87,96 % respondentů vysoce ocenilo razantní rozvoj nových energetických odvětví, jako jsou elektromobily, v Číně, který je velkým přínosem pro světovou ekonomiku a globální ekologický rozvoj; 82,96 % respondentů z celého světa kritizovalo EU za to, že používá protekcionismus ke svázání elektromobilového průmyslu, což oslabí úsilí zemí o společné řešení změny klimatu.
Ať už z hlediska vzájemné obchodní výhodnosti, nebo z hlediska společného snižování emisí uhlíku, společné zájmy Číny a Evropy daleko převažují nad rozdíly. V průzkumu 92,53 % respondentů z celého světa uvedlo, že v éře globalizace mají různé země různé komparativní výhody a posílení spolupráce je pro řešení problémů klíčové; 90,84 % respondentů vyzvalo Čínu a EU, aby řádně vyřešily třenice v obchodu s elektromobily prostřednictvím dialogu a konzultací, dosáhly spíše kooperativního než protekcionistického řešení a společně se staly stabilizační silou pro světový hospodářský rozvoj a globální správu klimatu.
Průzkum byl zveřejněn na platformách CGTN v angličtině, španělštině, francouzštině, arabštině a ruštině a během 24 hodin se ho zúčastnilo 12 032 uživatelů sítí, kteří vyjádřili svůj názor.
CMG / gnews.cz-geh